Arbeidsongeschiktheid en re-integratie
Arbeidsongeschiktheid betekent dat een werknemer door ziekte of een andere medische oorzaak tijdelijk of permanent niet in staat is om zijn werk te verrichten Re-integratie omvat een reeks maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de werknemer zijn werk kan hervatten, eventueel in een andere functie of aangepast werk.
Wettelijke verplichtingen bij arbeidsongeschiktheid en re-integratie
Wanneer een werknemer arbeidsongeschikt raakt, gelden de volgende wettelijke verplichtingen:
- Loondoorbetaling: gedurende de eerste twee jaar van ziekte is de werkgever verplicht het loon van de werknemer door te betalen (minimaal 70% van het loon). Deze periode kan soms verlengd worden.
- Re-integratieverplichting: werkgever en werknemer hebben de verplichting om alles in het werk te stellen om de werknemer te laten terugkeren naar het werk.
- Plan van aanpak: na de ziekmelding moet de bedrijfsarts een probleemanalyse maken, waarna de werkgever en werknemer samen een plan van aanpak moeten opstellen om de re-integratie te bevorderen. Dit plan wordt regelmatig geëvalueerd en aangepast indien nodig.
- Eerste en tweede spoor re-integratie: wanneer terugkeer naar de eigen functie niet mogelijk is (eerste spoor), wordt er gekeken naar ander passend werk binnen het bedrijf. Mocht dit niet haalbaar zijn, moet er in het tweede spoor gezocht worden naar werk bij een andere werkgever.
Ontslag bij gedeeltelijk arbeids-ongeschiktheid?
Ontslag wegens burn-out?
Burn-out door pesten?
Ontslag tijdens zwangerschap?
De informatie op deze pagina dient uitsluitend voor informatieve doeleinden en mag niet worden beschouwd als specifiek juridisch advies. Voor advies op maat, kunt u contact opnemen met Ok Legal. Houd er rekening mee dat de inhoud van deze pagina kan veranderen zonder voorafgaande kennisgeving en Ok Legal niet aansprakelijk is voor eventuele onnauwkeurigheden en/of ontbrekende informatie.